Science is the best thing we can do. And I think it is better for men to seek order in a chaotic manner instead to study chaos in an orderly fashion.

Sunday, February 19, 2012

O remarca referitoare la pedagogie

Adevarul nu evolueaza, doar oamenii evolueaza in cautarea sa. Asadar, oamenii trebuie sa evolueze, nu sa faca revolutii. Prin revolutie, intreaga societate involueaza: exceptiile ramin intotdeauna cei care nu marseaza la revolutie, de regula intelectualii fideli ideilor autentice, nu cei fideli puterii lumesti trecatoare. Insa indiferent de care parte sint, intelectualii sint intotdeauna vinovati pentru ca se ajunge la revolutie: ei n-au facut suficient in scoala sau acolo unde activeaza pentru a-i lamuri pe oameni ca schimbarea trebuie sa fie intotdeauna cea naturala, sa se produca adica dinspre interior spre exterior, in urma reflectiei, nu invers, sau prin forta. Revolutiile incearca mereu si mereu acelasi lucru: sa-i schimbe cu forta pe ceilalti.
In mod paradoxal, asta tine de o lipsa de credinta: e vorba de increderea in capacitatea celorlalti de schimbare. Poti incerca sa convingi un om, dar daca nu reusesti s-o faci printr-un demers rational, atunci trebuie sa-l lasi asa cum e si sa-ti recunosti incompetenta, nu sa dai vina pe el: in orice caz, ar trebui sa te abtii de la recursul la forta. Pe vremuri, Lenin spunea: "Daca nu stii, te invatam, daca nu poti, te-ajutam, daca nu vrei, te obligam". Ei bine, oamenii simpli din toate timpurile si locurile au o sensibilitate aparte pentru genul asta de ziceri glumet-amenintatoare. Problema e insa aceea ca, atunci cind vine vorba de societate, aproape totul tine de pedagogie, iar tentatiile revolutiilor tradeaza tocmai persistenta pedagogiilor autoritariste.
In invatamint, peste tot acolo unde este instapinit imperiul cantitatii prevaleaza ideea ca forta si nu ratiunea trebuie sa fie argumentul principal al schimbarii: insa in fond, ratiunea, ca natura, difera de forta, cam tot asa cum difera calitatea de cantitate. Un pedagog ar trebui mai degraba sa fie atent, nu la elevul care are idei si care se framinta cautind idei sau care incearca din rasputeri sa inteleaga, ci la cel care inghite pe nemestecate ideile profesorilor sau ale altora: lipsa aparatului critic autentic va fi cea mai mare problema a maturului de mai tirziu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home