Science is the best thing we can do. And I think it is better for men to seek order in a chaotic manner instead to study chaos in an orderly fashion.

Friday, September 07, 2007

despre un anume fel de "oportunism"...

Einstein:

"Omul are o puternica nazuinta spre cunoasterea asigurata. Tocmai de aceea a parut zdrobitor mesajul limpede al lui Hume ca materialul brut furnizat de simturi, singura sursa a cunostintelor noastre, ne poate duce prin obisnuinta la credinta si asteptare, nu insa la cunoasterea unor relatii legice, si cu atit mai putin la intelegerea lor. Atunci a aparut pe scena Kant, cu o idee care, desi este cu siguranta de nesustinut in forma pe care i-a dat-o el, a insemnat un pas spre rezolvarea dilemei lui Hume: tot ce este de origine empirica in cunoastere nu este niciodata cert."

"Relatia reciproca dintre teoria cunoasterii si stiinta este de un fel demn de remarcat. Ele depind una de alta. Teoria cunoasterii fara legatura cu stiinta devine o schema goala. Stiinta fara teoria cunoasterii, in masura in care asa ceva poate fi in general gindit, este primitiva si confuza. Odata ce teoreticianul cunoasterii, care cauta un sistem clar, a ajuns la un asemenea sistem, el este inclinat sa interpreteze continutul de idei al stiintei in sensul sistemului lui si sa respinga tot ce nu se potriveste cu acesta (aluzie la Newton, care nu a acceptat teoria ondulatorie a luminii -- n.m.). Pe de alta parte, omul de stiinta nu isi poate permite sa impinga atit de departe nazuinta lui spre sistematizare epistemologica. El accepta cu recunostinta analiza epistemologica a conceptelor; dar conditiile exterioare care ii sint fixate de faptele experientei nu-i permit sa se lase limitat prea mult in constructia lumii lui conceptuale de aderenta la un sistem epistemologic. El va trebui sa apara, asadar, teoreticianului sistematic al cunoasterii ca un anume fel de oportunist lipsit de scrupule: el apare ca realist in masura in care incearca sa descrie o lume independenta de actele perceptiei; ca idealist in masura in care priveste conceptele si teoriile ca inventii pure ale spiritului uman (nederivabile logic din ceea ce este dat empiric); ca pozitivist in masura in care el considera conceptele si teoriile lui ca fiind intemeiate numai in masura in care ele ofera o reprezentare logica a relatiilor dintre trairile senzoriale."

(Cum vad eu lumea, Humanitas, Bucuresti, 1992)

Intr-un fel, de cind incepi sa gindesti cu adevarat independent actionezi in virtutea intereselor tale privind cunoasterea. Mai intii ca nu poti aborda orice subiect: pur si simplu nimeni nu e pregatit pentru asa ceva. Asadar, trebuie sa fii realist si sa nu te avinti in zonele complet inaccesibile: pentru asta iti trebuie si mult fler. Apoi, subiectul de interes trebuie sa fie totusi unul suficient de motivant pentru a merita efortul.
Am afirmat ca idealul ar fi iesirea din orice ideologie de vreme ce ideologiile sint formele pre-teoretice ale cunoasterii. Adesea oamenii tind sa puna pretuirea credintei sau a traditiei mai presus de pretuirea pentru adevar, iar atunci se vorbeste in mod nedrept despre oportunismul celor care se reorienteaza.




Einstein explicind celebra sa formula E=mc^2.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home