Science is the best thing we can do. And I think it is better for men to seek order in a chaotic manner instead to study chaos in an orderly fashion.

Wednesday, December 26, 2012

Destepti si prosti

Cu toata credinta, nu poti muta muntii din loc fara educatie.
Prostia e mai mereu agresiva, nu are respect pentru reguli si e in mod natural lipsita de transparenta. Desteptaciunea in schimb, are reguli iar transparenta tine de insasi natura ei. Iar intr-o tara cangrenata profund de comunism, cea mai buna politica este educatia, educatia de foarte buna calitate.

Un om destept isi incepe demersul discutind despre propria prostie. Da, oamenii destepti din Romania au si ei doza lor insemnata de prostie: asta nu inseamna insa ca sint una cu prostii, ci doar ca ii preocupa, in mod onest, prostia proprie.
Pentru oamenii destepti din Romania n-ar trebui sa fie important raportul lor cu politicienii. Raportul lor cu intelectualii insa, ar trebui sa fie crucial. Fiindca pentru ei, nu ar trebui sa conteze cine iese la alegeri, ci daca au in fiecare moment modele bune de urmat.
Pentru prost, demolarea modelelor este esentiala -- un marxist parsiv i-ar spune revolutie sau si mai frumos, demantelare.
Pentru omul destept, importante sint gasirea, urmarirea si sprijinirea modelelor umane sau institutionale remarcabile: mai ales ca un om destept vorbeste cel mult de reforme.

Nu cred ca putem vorbi in Romania de gerontocratie, ci, asa cum s-a spus adesea in ultimul timp, mai degraba de dictatura celor multi: comunismul si post-comunismul se constituie deja intr-o dictatura a celor multi. Nu-mi dau seama inca daca putem vorbi in Romania de dictatura prostiei neaose sau abisale, sau de dictatura prostiei ideologice, desi prostia ideologica e larg raspindita.
Ar trebui lamurite citeva lucruri simple. Pentru cei prosti, cei care fura mai eficient sint destepti si merita sa faca politica. Pentru cei destepti, cei care fura mai eficient sint foarte prosti, chiar imbecili si merita sa faca puscarie, nu politica.

In mod paradoxal, Adrian Nastase a intuit la un moment dat ca exista doua Romanii. El ambala realitatea si vorbea atunci de o Romanie rurala si o Romanie a orasenilor, lasind sa se inteleaga ca stinga e preocupata intens de Romania rurala sau saraca: la acel moment, avea tot interesul sa coloreze frumos realitatea, fiindca stinga din Romania paria, ca de obicei, pe prostie.
Realitatea vazuta de oamenii destepti arata insa si azi cu-adevarat trist, desi se poate reduce tot la doua Romanii. Anume o Romanie a celor multi si una a celor destepti. Orice fel de statistica arata clar ca Romania celor multi e facuta din cei care regreta RSR-ul, adica comunismul, dar mai ales pune in evidenta un numar inspaimintator de mare. Stim insa ca, in lume, cei care conduc sint cei destepti, nu cei prosti. Datorita comunismului, in Romania, inclusiv dupa 1990, de condus, au condus mai ales prostii: inca de la aparitie, stinga pariaza sistematic pe cei multi, presupunind ca sint si prosti. Cind pariezi pe prostie, ramii la rindu-ti cotropit de prostie: stinga este catastrofala pentru Romania fiindca musteste de prostie. Hotii sint in mod special prosti, ei nu pot anticipa consecintele faptelor lor, asa incit ei fac ceea ce stiu mai bine: fura in continuare. Asa se face ca ei cistiga sistematic alegerile: mai precis, majoritatile confortabile se obtin doar cu voturile cel multi si capriciosi. La noi, dreapta nu a prea avut majoritati, iar cind a avut, au fost obtinute, asa cum multi au observat, prin aliante imorale cu prostii.

Trebuie sa incetam sa ne mai vaitam, dar mai ales sa renuntam sa ne mai aliem cu prostii. Ar trebui sa ne incercam fortele. Una dintre conditiile de baza privitoare la democratie este existenta alegerilor libere, dar un om destept care nu e politician, nu depinde in primul rind de alegeri (politice) pentru a se exprima, pentru a se pune pe treaba, pentru a demonstra ca e destept. Pe de alta parte, daca esti politician si vrei sa arati ca esti destept, nu modifici legea trecindu-i pe hoti in rindul celor cinstiti: orice prost poate face asta.

Sa zicem ca sinteti umanisti convinsi si ca va suna discriminator acest discurs despre prostie. Trebuie sa fiti insa de acord ca, in plin secol XXI, prostia nu doar ca exista dar este pe mai departe, mult mai raspindita decit desteptaciunea, si asta in ciuda dezvoltarii extraordinare a mijloacelor de comunicare. N-ar trebui sa ne rusinam sa vorbim deschis despre prostie, caci prostia este una dintre cele mai mari probleme nerezolvate ale omenirii. E intr-adevar de admis ca daca prostia nu este voita sau intentionata, atunci nu poate fi condamnata, mai ales daca vorbim de idioti. Daca insa oameni potential destepti se aliaza cu prostii pentru a actiona prosteste -- de pilda furind --, atunci prostia devine condamnabila. Este exact cazul privitor la stinga politica descinzind direct din comunism: vorbim de oameni destepti care s-au prostit de-a binelea: mai intii jefuind statul si apoi malformind sau influentind grav justitia.

Un prost va va explica mereu complicat de ce Romania o duce prost: va va vorbi despre dusmanii natiunii romane, despre conspiratia mondiala evreiasca, despre istorie si mosteniri grele, despre gene si despre tigani, despre cite si mai cite. Un om destept stie insa ca aproape totul tine de scoala, de educatie. Acesta stie ca, desi nu foarte la indemina, educatia este chiar singura sansa de iesire din lumea prostiei.

Mai intii, trebuie sa admitem ca statul roman e capturat de oligarhia post-comunista. Putem, de aceea, sa gindim un stat alternativ bazat pe educatie si drept, chiar daca resursele disponibile cu care s-ar face asta nu ar mai fi decit private. Si cred ca ar trebui sa incepem prin citeva teste si incercari. Astfel, ar fi foarte important sa ne dovedim atasamentul fata de valori, sustinindu-i pe intelectualii autentici pe care-i avem. Daca se poate, chiar prin fapte: de pilda, acolo unde e posibil, prin redirectionarea celor 2% din veniturile proprii spre activitati de educatie in care credem.
Sa ne amintim aici ca unul dintre intelectualii de marca ai Romaniei la aceasta ora este chiar Andrei Plesu, care nu e nici politician sau membru al vreunui partid si nici om de afaceri. Ne putem referi direct la faptele sale importante: un institut de studii avansate, e vorba de New Europe College si o revista remarcabila, Dilema Veche, acestea fundate prin efort privat si independent, finantate asisderea.
Asadar, ar trebui sa ne dovedim noua insine ca sintem in stare sa sustinem la propriu astfel de initiative. Incit, daca credem cu toata puterea ca ICR-ul lui Patapievici a fost intr-adevar cea mai performanta institutie publica de la noi, atunci ar trebui sa-i recuperam experienta extraordinara. Daca chiar ne credem destepti, atunci stim ca nu-i suficient sa vorbim sau sa scriem, intelegem prea-bine ca va trebui sa contribuim concret la proiecte similare de institutii, de asta data complet independente, adica private.
Vorbeam mai sus de teste si de incercari: ideea era aceea ca daca vom constata, de exemplu, ca nu sintem in stare sa trecem aceste teste, ar fi bine sa intelegem ca, cel putin pentru moment, chiar nu sintem in stare de mai mult. Iar aceasta ar putea fi chiar una dintre limitele generatiei noastre educate sau cu radacini adinci in comunism.
Abia dupa trecerea unor asemenea teste am putea incerca lucruri mai dificile: de exemplu, finantarea directa, dincolo de pragul celor doua procente, a unor proiecte private de educatie sau de sprijin al educatiei pentru o justitie puternica si independenta. Sau de organizare a unor sisteme de finantare transparenta, pe baza de arbitraj independent, a unor institutii model. De exemplu, de finantare a unui institut independent, infiintat de Daniel Morar sau Monica Macovei, care sa acorde burse pentru instruirea oamenilor remarcabili si capabili din sistemul romanesc de justitie.

Oricare ar fi alegerea, cel care se crede destept ar trebui sa admita fara suparare ca pasivitatea si indiferenta sint contributii directe si substantiale la propasirea RSR. Mi-e clar, pe de alta parte, ca e foarte putin probabil ca un om care nici macar nu e in stare sa voteze, sa contribuie activ la vreun proiect: e trist, dar cei mai multi dintre cei care n-au votat, care sint si-asa foarte multi, sint departe de a fi destepti.
E de inteles, de pilda, cind un om ezita sa se hotarasca daca exista sau nu Dumnezeu -- as zice ca multi dintre oamenii destepti din lume practica inteligent si inspirat genul acesta de ezitare, de tatonare, daca vreti, de cautare. Ce fel de oameni pot fi insa aceia care refuza sa aleaga intre rau si mai rau atunci cind e vorba de politica? Merita totusi sa ne amintim ca pe lume, prostii nu sint doar cei idioti sau raufacatorii, ci mai sint si cei care, incercind sa ramina curati, ajung pina la urma sa incurajeze, chiar prin detasare, raufacatorii. Nu trebuie uitat nici o clipa ca raufacatorii sint prosti, si ca ei ar trebui judecati, corectati, educati. Cum poti avea pretentia ca judecatorii sau profesorii sa-si faca treaba in mod onest, la o adica sa aleaga cu responsabilitate chiar si intre rau si mai rau, cind tu nici macar nu te prezinti la vot? Ar trebui sa stii ca, atunci cind nu te prezinti la vot, nu dai o lectie, ci mai degraba subliniezi ca nu-ti pasa. Iar daca admiti ca intr-adevar nu-ti pasa, atunci trebuie sa admiti nu doar ca esti mai prejos decit politicianul rau, dar ca frizezi prostia. Ce poti gindi despre un om care refuza binele pe termen lung, numai si numai fiindca deocamdata are de ales intre rau si mai rau? Caci nu e vorba aici de distinctia dintre adevar si minciuna, unde nuantele sint sau ar trebui sa fie inacceptabile, ci de diferentele infime uneori dintre bine si mai bine, rau si mai rau, sau, alteori, din cauza ideologiei, chiar de diferentele infime dintre bine si rau.

Ni se tot spune in momentele dificile sa facem ceva: eu zic sa incercam sa trecem testele de atasament la valorile romanesti sau occidentale deja consacrate. D-voastra la care Romanie vreti sa contribuiti? La RSR sau la Romania educata?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home